Julstress känns som ett påhitt!

22 12 2010

Jag tror jag sticker ut hakan lite när jag säger att julstressen inte finns där.

Den finns inte där från början det är vi själva som skapar den!
Vi har alla mycket att göra i perioder i livet, men vad är det vi väljer att göra då?

Jo… planera, delegera och strukturera 🙂

Håll till godo!

Julen kommer INTE som en överraskning, samma samma dag varje varje år 🙂

Välj inte att göra ALLT själv om resultatet blir att du sitter och halvsover på julafton för att du är helt utmattad!

Julen ska vara värme, kärlek och harmoni. Inte jäkt och stress!

Ibland undrar jag också om det är så att man lite ”förväntas vara stressad” och därför blir man det eller så säger man att man är det bara…. bryt mönstret vettja!

Jag och min kollega såg igår utan för Maxi, en kvinna som stannade vid entren fr attborsta av sina skor, detta tog MAX 5 sekunder… en man bakom henne skrek till ” stå inte där FLYTTA PÅ DIG” Hmmmm
Detta var vid INGÅNGEN ska tilläggas, ni kan tänka er hur den shopping rundan var för honom och omgivningen…. puh!

Vem vill vara stressad?
En väldigt harmonisk och förväntasfull
¤Anna¤


Åtgärder

Information

7 responses

22 12 2010
Paulina

Jag har ett favorituttryck som jag brukar använda när det gäller negativ stress. ”Jag tar inte på mig den…”
Om någon annan stressar och då riskerar att påverka mig negativt tänker jag att jag ska skärma av mig från de känslorna. Det är inte min stress att ”äga” utan den får den andra personen stå för. Det är väldigt nyttigt i jobbsituationer kan jag säga =)
Jag jobbar metodiskt och effektivt, utvärderar processer och tillvägagångssätt dagligen. Att hålla mig till fakta o minimera stress/känslor är fantastiska verktyg som funkar även i det privata.

22 12 2010
ainsidejob

Vad härligt att höra, underbar inställning. Vi är på samma tankenivå.

Din formulering gillar jag skarpt. Det är fördelen med att ha härliga kommentatorer. Man får ett nytt sett att formulera sig på i vissa fall!

”Jag tar inte på mig den ” ”jag äger inte den”

Då ska vi se till att få oss en alldeles underbar stressfri jul min vän!
¤Anna¤

22 12 2010
Fredrik

Klart att det finns stress och klart att vi skapar den själv.
Mycket stress skapas av förväntningar från andra och från dig själv. Saker och ting (gällande julen) ska vara på ett visst vis och då stressar folk runt för att uppfylla dessa kraven.

Istället kan man göra julen till sin egen oavsett vad andra tycker och tänker. Det viktigaste är att man själv är tillfredställd med hur man har och hur man ”firar” julen…

22 12 2010
ainsidejob

Ja visst är det så. Tyvärr så strävar många efter att fira den ”perfekta julen” som det allmänt anses. Istället för att lyssna till sig själv, vad har jag för förutsättningar? Vad är mysigt för mig? Vad är den bästa julen för mig? Finns det något som är perfekt? 🙂

Absolut, gör julen till sin egen får vara slogan för i år 🙂
I agree!

Goooo Jul!
¤Anna¤

22 12 2010
thespectacularlife

Jag håller med Fredrik i det han säger och det är just det han skriver:

”göra julen till sin egen oavsett vad andra tycker och tänker. Det viktigaste är att man själv är tillfredställd med hur man har och hur man ”firar” julen…”

Det är ju det som räknas – ingenting annat!

GOD JUL PÅ ER!

Ann@ ღ

http://thespectacularlife.wordpress.com

22 12 2010
ainsidejob

Precis, som jag skrev ovan ”Absolut, gör julen till sin egen får vara slogan för i år” 🙂

Lovely!

God Jul på dig med
¤Anna¤

23 12 2010
Yohanna

..det är HELT galet.. VARFÖR i hela friden handlar folk julklappar precis innan julafton, handlar ALL mat precis dagen innan eller max 2 dagar innan, osv osv osv.. När vi firade jul properly för många år sen så handlade jag alla julklapparna färdigt i november.. då handlade jag på känsla och inte det minsta stressad. Nu har jag handlat julmaten i tisdags på morgonen och inte ens lillan var stressad 😉 haha.. lite uttråkad på slutet, men det gick kanonbra 🙂 Å visst, alla kan inte handla en morgon tidigt.. men precis efter jobbat dagen innan jul eller så.. alla intelligenta personer förstår att det är KAOS! ..Kul om man behöver typ EN MJÖLK eller så nu i detta kaoset 😉 hahaha

Kommentera

