Att blogga Facebooka, ringa privatsamtal etc på arbetstid

11 01 2011

ÄR det Okej?

(Om det inte är uttalat att det är okej från arbetsgivaren så) tycker inte jag att det är okej!!!!

Både som anställd och arbetsgivare så känns det helt fel!

Ibland undrar man verkligen! Att få lön för att Facebooka blir det ju till sist?

Man är anställd för att jobba och göra ett bra jobb. Effektivt med så bra resultat som möjligt oavsett om det handlar om pengar, medlemskap eller att få äldre gladare!

Arbetsmoral är A och O när jag anställer!
Jobbar man så jobbar man är man ledig så är man ledig!

¤Anna¤
Följ min blogg med bloglovin

Åtgärder

Information

3 responses

11 01 2011
Paulina

Antingen har man arbetsmoral eller ej! Det kan man inte påtvinga.

Sociala medier är absolut ok att använda, likaså samtal och mail om det inte stör arbetsförmågan eller arbetet i sig.
Vissa sitter o pratar i fikarummet på rasten, vissa mailar, ringer eller kollar FB. Same same!

Förbud skapar enligt erfarenhet mer problem.

11 01 2011
Camilla Ymer

Som fritidspolitiker har jag en del problem med att skilja arbete från fritid, fritid från politik och politik ifrån arbete!
Man kan ju inte alltid styra över när andra fritidspolitiker eller medborgare ringer tex.
Dock brukar jag ha som princip att om jag tex suttit en halvtimme i telefon och det inte gällt jobbet, ja då stannar jag kvar en stund efter ordinarie arbetstid för att sas ta igen det…

I övrigt tror jag som Paulina, förbud är inte rätt väg att gå. Jag tror på frihet under ansvar! En del går ut och röker stup i kvarten, springer på toa, stannar alltid kvar i fikarummet en kvart efter rasten etc så då är det väl inte hela världen om någon annan skulle blogga 5 minuter?

I vissa arbeten kan det ju också vara arbetsgivaren till gagn. För att sammanfatta det hela: Jag kan tycka det är ok att skicka iväg ett sms, ta emot ett samtal eller ägna en del av lunchen åt FB så länge det inte påverkar ens arbete, prestation och resultat negativt!

12 01 2011
ainsidejob

Hej Paulina och Camilla!!

Att förbjuda något brukar få motsatt effekt så är det absolut. Däremot får man ”frihet under ansvar” så betyder det samma fast med en annan benämning för mig.

Att facebooka ringa,smsa och annat privat på sin rast eller lunch är också något som jag anser är helt okej då du har en paus helt enkelt ifrån ditt arbete.

Dock på sin arbetstid… alltså den som inte är rast och lunch är just arbetstid tycker jag!

Om man får ett sms som man svarar på eller telefonsamtal etc då hoppas jag att fler tar ett sådant ansvar precis som du Camilla och väljer att ta i fatt den tiden efter arbetet.

¤Anna¤

Kommentera

