Förbereda sig mentalt inför en ny familjemedlem

18 03 2013

Att det sker mycket fysiskt när man är gravid går ju INTE att Undgå🙂

Men glöm inte den mentala resan man går igenom…

Vi har haft möjlighet att gå på kurser, info för att försöka förbereda oss lite🙂

Joakim har varit på en pappakväll, vi tillsammans har varit på föreläsning hos vår barnmorska på Mammakulan, Helsingborgs lasarett har erbjudit oss en föreläsning/ förberedande info om BB och eftertiden, amning etc… Samt om förlossningsavdelningen, info om alla skeden inför den stundande ankomsten!

Jag bestämde mig också för att gå en gravidYoga kurs, 7 tillfällen! Underbara tillfällen där vi inte bara gjort övningar för rygg och ben utan även keep up övningar, mentala övningar och mycket prat!
Keep up övningar innebär smärtsamma övningar där vi lär oss hålla ut, ta oss igenom dessa med hjälp av vår mentala målbild, vår andning och andra väldigt bra verktyg!

För mig hjälper målbilden, gungande höfter och djupa andningsljud mig igenom smärtan!

Exempel på övning är att ha en handduk med 3isbitar i, som man lägger mot sin ena handled i 1,5-2 minuter x 3 med 30-40sek vila mellan.

Det gör ooooont men det är oerhört nyttigt!

Man klarar SÅ mycket mer än vad man tror.

Jag använder mig av tanken att jag faktiskt är skapt för att föda barn! Allt har skett av sig själv dessa 9månaderna. Så nu gäller det bara att fortsätta lita på kroppen, följa med den, den visar vägen!

Feel the flow!

Vi har även gått en förlossnings förberedande kurs där jag och Joakim fått jobba med olika verktyg och övningar IHOP! För att även han ska veta hur han kan hjälpa mig igenom den värsta smärt och värkarbetet!

Massage, smekningar, andning, peppande, puschande etc etc🙂 Det gjorde att vi kom varann ännu närmre, större förståelse och djupare inblick i var var och en befinner sig i sin mentala process!

Vi är förväntansfulla, vi är redo!

20130317-174115.jpg


Åtgärder

Information

Kommentera

