Inför Dagen D

29 06 2013

Ojojoj….

2månader har gått sedan den mest spännande veckan i mitt liv.

Natten mellan 22-23 April vaknade jag upp. Gick vattnet? Vad är det för blött? Men… Det var ingen pöl… Var det verkligen vattnet? Smärtan sprider sig, värkarna börjar komma…inte regelbundet… Men tillräckligt för att mina närmsta nätter nu skulle bli sömnlösa.

Ringde in till förlossningen 23/4 på morgonen för att berätta om natten, vi blev rådda att åka in för undersökning. Efter alla om och men konstaterade man att det inte var vattnet som gått, utan ngn hinnvätska som ska ha släppt och runnit ut.

Värkarna var påtagliga, sisådär 10min/8min/15min mellan värkarna… Nu blev det att samla tankarna och fokusera.

Använda mig av min gravid yoga kurs så gått ja kunde komma ihåg.
Tisdagen gick, onsdagen gick….

TORSDAGEN kom… Nu var vi i v42. I och med att man kallas överburen efter 42v så vill sjukvården göra en grundlig check ifall det finns tillräckligt med fostervatten, hjärtljuds frekvens och känna efter hur pass öppen och redo jag var för förlossningsarbetet.
Med mycket smärta, många värkar och många sömnlösa nätter bakom mig så hoppades jag på att det var igång nu…. Nu då?…. Hmm men….. NU då?

Nej, ingen förlossning var på G, öppen 1,5cm bara. Bebis värden, mina värden…. Alla värden var jätte bra. Så det var bara att åka hem…. Åka hem till ännu en sömnlös natt…. Detta var natten mellan torsdag och fredag.

Fredag morgon åkte vi in igen, ville prata med en läkare om en sömndos…. En sömntablett…. Min kropp var oerhört trött… Att förlösa vårt barn nu skulle inte gå tänkte jag. jag måste få sova….

Vi åkte hem från lasarettet 14.30 fredagen den 26/4… Hem för att sova… Först… Den spontana Anna svarar JA på Joakims fråga ‘ ska vi åka inom mitt jobb och säga HEJ, ta lite fredagsfika’…. JA utbrister jag…. Behöver jag tillägga att jag sa JA till denna idé MELLAN VÄRKARNA?

Sekunderna tickar på och vipps…. Aj aj aj… Smärtan är påtaglig igen…. NEJ för FAN det går ju INTE…. Suck säger jag…. Jag kan inte fika på ditt jobb…. Jag har ju värkarna from HELL…

Vi åkte hem… Jag placerade mig i min nyblivna favvishörna… Hörnan där jag omsluts av soffkuddar från två håll… Jag kan palla upp benen och bara försöka samla kraft och hitta fokus inför nästa värk…. Nästa värk och nästa igen…. Men… Det är inga 3-4 min mellan värkarna… Det är stundtals 2min mellan, 5 min mellan, 8min mellan, 2 min mellan IGEN…. JA HERRE GUD….

Äta… Ja borde äta… Mellan värkarna slänger ja i mig en sked med köttfärs röra o pasta… Aj aj aj… Joakim släpper allt… Springer mot min rygg…. Han trycker. Masserar och trycker ännu hårdare…. Värken avtar… Jag tar en tugga till… åååååååå nej…. Nu kommer den IGEN….

DET här är inte vettigt…. Såhär kan vi inte leva Joakim.
Hinner inte ta sömntabletten…. Vi väljer att åka in till förlossningen igen…
17.45 släpps jag av på akutmottagningens parkering. Ojdå det rinner till lite, äh… Det är som det brukar såhär när man är höggravid…. Ehm…. Steget upp på trottoaren… Nu forsar det…

HEJ Å HÅÅÅÅÅ, rubbet är dyngsurt…
Tur…. Jag hann ut ur bilen… Bilen ny… Vattnet gick sekunder efter jag gått ur bilen… Bebis är redo… Bebis vill ut!


Åtgärder

Information

Kommentera

