Nu gäller det, the D Day

30 06 2013

Vi åkte upp till förlossningen via akutmottagningen…

Instaplandes, dyngblöt, lite smått förvirrade… Kvinnan i receptionen sa utan att vi hann fråga, ‘ hissen till förlossningen hittar ni där’

Packning för ett halvår, 2 förväntansfulla människor och en hiss… En hiss som leder till förlossningen…ni vet… Där man FÖDER BARN!!!

Jajks…. Nu gäller det…. Wohoooo ÄNTLIGEN!!!! Snart får vi träffa vår sockertopp!

‘Nu är det ingen tvekan, vattnet gick PRECIS’ sa ja till barnmorskan som mötte oss!

Vi blev tilldelade ett rum… Nu börjar allt bli verklighet… Kvinnan frågar mig om jag vill duscha varmt eller starta med lustgas etc…

Visade sig att jag bara var öppen 2cm… TVÅ CENTIMETER och jag har ont som in i helsike…. Hög smärttröskel har jag kaxigt sagt att jag har… Ni förstår… För 2 år sedan kapade jag min ena tummes fingertopp…. Jag tänkte…. Klarar jag den smärtan så klarar jag ALLT!

Började med att försöka duscha varmt…. Hjälpte inte ett smack… Herre jessus…. VARMT VATTEN, hur tänkte jag… Ont som fasen o jag vill ha VARMT VATTEN???????

Det hjälpte INTE…. Det gjorde allt bökigare istället…. Nu skulle ja mitt i allt detta, INTE HALKA, TORKA MIG OCH TA PÅ MIG EN SJUKHUS SÄRK…. My good!!!

Lustgas…. Wow när det funkade… Illamående om ja andades i den för mycket… Vilket vi alla fick erfara…. All mat som jag stoppat i mig kom upp på studs! Sådär… Trött, ont och tom i magen… Men FÖRVÄNTANSFULL… Längtade!

Eftersom jag inte kunde känna när jag skulle andas lustgas och inte så hamnade jag i ofas… Gång på gång på gång…. Jag bad om epidural och vips så undrade jag vad jag gjorde där… ÄNTLIGEN… Smärtfri. Vandrandes i korridoren… Trött… JA egentligen… Men allt var så spännande… Så det glömdes bort… Jag öppnade mig med 2cm i timmen ca… Bra flyt… Alla värden var kanon.

Teamet på förlossningen var sagolika!!!!

Äntligen 10cm öppen. Då tänkte jag NU JÄKLAR SKA DET KRYSTAS…. Men nej… Epiduralen skulle vi nu pausa med, för NU vill vi invänta krystvärkarna…. Efter 6timmar sa barnmorskan att vi skulle förbereda oss på kejsarsnitt.

Bebis mådde jätte bra… Däremot var jag totalt utmattad. 5 sömnlösa nätter. Massa massa timmars värkarbete!

Nu står Joakim, känslosam och grönklädd… Jag ska vaken rullas ner på operation!

Kejsarsnitt är en BUKOPERATION!!

‘Du kommer känna allt vi gör men du kommer inte känna någon smärta’

Där låg jag på operationsbordet… Med minst7-9 personal runt omkring.
Slangar, katetrar och blodtrycks manschett över hela min kropp!

Plötsligt händer det… Från midjan och ner dansar jag Zumba…. I’m shaking My hips… Inte med vilje dock😉 … De skakar ut bebis ur min mage.

Bebis skrik…. LYCKA, GLÄDJE, FICK ÖGONKONTAKT och jag slappnar av.

Joakim följde med vår nyfödda ljuvliga dotter till rummet bredvid, för att klippa navelsträng, torka av bebis, ta prover etc

IN Kommer en sköterska och ropar ‘ det är en TIO POÄNGARE’
Bebis testas efter 1min, 3min, 5min och får då tilldelat poäng upp till 10 poäng per mätning. Oftast blir poängen 9 efter 1 minut, 10 efter 3, 10 efter 5…. Nellie fick 10,10,10 raaaaaakt igenom… Detta förstod ja först lite senare!

Jag log, var mitt i mitt lyckorus!!! Att se Nellie för första gången, ha henne på mitt bröst, att se glädje tårar från Joakim!!! WOW, WOW, WOW!!!

Under tiden blir jag ihop sydd, överflyttad till sängen som ska rullas upp till förlossningen igen!!!

Tröttheten kom ifatt mig.

Det ända som nu kunde göra mig rädd var min trötthet!

Jag frågade ‘ om jag svimmar eller somnar, är det okej? ‘
Egentligen tänkte jag då… KOMMER JAG ATT VAKNA UPP IGEN????

Vi rullas upp till förlossningen… Jag kräks upp en massa magsaft på grund av trötthet, jag fick feber och feber frossa… Höga och intensiva värden som gjorde att jag fick bli kollad lite extra av personalen både på förlossningen och på BB!!!
30minuters vila uppe på förlossningen och det kändes som om jag hade sovit en hel ostörd natt!!

MAGISKT!!!

Jag var utmattad men i världens harmoni och LYCKORUS!!!

Jag , Joakim och vår Nellie bodde på BB i 4nätter!!,

Fantastisk personal, fantastisk vistelse!

Finns inte ord att beskriva känslan!

Kärleken, lyckan, harmonin!

20130629-121813.jpg

20130629-121856.jpg

20130629-121929.jpg

20130629-121957.jpg


Åtgärder

Information

Kommentera

